Blog

Google: Na dobré pozice v organickém vyhledávání Vám brzy stejně nikdo neklikne

  • 9. 11. 2017

Během posledních 2 let to s organickým vyhledáváním na Google, a hlavně s prokliky z tohoto vyhledávání, nevypadá moc dobře. Prokliků ubývá a jejich traffic přebírají reklamy, kterým Google na ve výsledcích vyhledávání dává čím dál tím více prostoru. Oproti placené reklamě se weby, které jsou ve výsledcích vyhledávání zobrazeny organicky, na přední místa dostávají díky své kvalitě a relevanci. A to až dosud platilo za něco, co web při vyhledávání na Googlu prostě dostane vysoko.

Google přitvrdil, na uživatele hrne reklamu

Na první stránce vyhledávání výskyt opravdu organických výsledků klesl o 25 % u počítačů a dokonce o celých 55 % na mobilních zařízeních ve srovnání se stavem před 2 roky. Zbytek tvoří placená zobrazení. Proto dnes už placené reklamy získávají stejné procento prokliků uživatelů jako weby, které se ve výsledcích objevují na prvních místech organicky, protože jsou prostě kvalitní a mají hodně návštěvníků. A to je rozhodně něco, na co u Google nejsme zvyklí.

Propad byl větší u mobilních zařízení, což je nejspíš způsobeno tím, že jejich displej je menší a tak se na organické výsledky uživatel někdy ani nestihne podívat. Navíc se právě na mobilní zařízení v posledních letech přesunulo tolik uživatelů, že právě z mobilních zařízení dnes pochází většina trafficu (tedy návštěvníků, kteří navštěvují weby). Posun od organických k placeným výsledkům měl největší dopad na první čtyři položky seznamu výsledků vyhledávání.

Podle webu moz.com se zdá, že tyto nepěkné změny platí hlavně pro vyhledávání v oblasti zboží a online prodeje, kdy na placené výsledky a reklamy narazíme téměř při každém vyhledávání. Také bylo zjištěno, že překvapivě vysoké procento lidí si výsledky prohlédne, ale na žádnou z vyhledaných možností ani neklikne.

Organické výsledky už nevedou

Placené i organické výsledky tak najednou mají přibližně stejně prokliků. Za hlavní příčiny postupného klesání uživatelských prokliknutí z organického vyhledávání můžeme s největší pravděpodobností označit následující:

  • Reklamy už nejsou tak znatelně označené, takže si uživatel často nevšimne, že kliká na odkaz, jehož zobrazení si někdo zaplatil.
  • Reklamy se zobrazují u většího počtu dotazů zadaných do vyhledávání.
  • Zobrazuje se stále více reklam.
  • Reklamy mají na obrazovce více prostoru a jsou umístěny před organickými výsledky.
  • Na stránce s výsledky nějaké to místo zabírá také Služba Google Shopping.

K tomu všemu ještě značně roste nabídka ze strany srovnávače Google Shopping a uživatelé reagují pozitivně a začínají se skrz ni proklikávat ke zboží. I standardních reklam ve výsledcích vyhledávání přibývá a navíc jsou větší. Na mobilním telefonu tak teď bez scrollování dost často neuvidíte ve výsledcích vyhledávání nic jiného, než reklamy. Zvětšila se jejich plocha a v posledních letech se tak znatelně snížil počet organických výsledků, které byste viděli, aniž byste museli scrollovat dolů.

Reklamy tak zabírají stále více místa, přitom jsou však zároveň méně nápadné. Ve studii z roku 2015 bylo zjištěno, že polovina dospělých reklamy na Google nerozpozná. A to samé platí i pro 70 % teenagerů. Google dříve své reklamy viditelně vizuálně odlišoval od zbytku výsledků vyhledávání, ale dnes už je to jinak. Reklamy byly podbarvené, byla u nich ikonka žlutého štítku a bylo tak na první pohled vidět, že jde o placenou reklamu. Dnes už na Googlu reklamu na první dobrou rozpozná málokdo.

Jak přežít v éře Googlu zaplaveného reklamami? Zaplatit si vlastní

Útěchou snad může být, že tyto změny postihnou každého, kdo se se na internetu zabývá prodejem zboží nebo služeb. Dobrá zpráva je, že uživatelé na Google pořád chodí a na výsledky vyhledávání klikají. Na weby se tedy potenciální zákazníci dostat mohou, jen je to těžší, protože reklama jich značnou část odchytí.

Do budoucna nelze počítat s tím, že by návštěvy z organického vyhledávání nějak prudce přibývaly. Naopak, trend je takový, že budou pozvolna ubývat. Dobrá propagace však vždy stavěla jak na organické návštěvnosti, tak na uživatelích přivedených na web placenou reklamu. Tyto dva kanály mohou dohromady dobře fungovat. Aby se traffic a všechny metriky udržely na stejných hodnotách jako dosud, budou online obchodníci zkrátka muset sáhnout po placené propagaci.

Chci Orukami pro náš další projekt!

Zadat projekt